Bezpośrednia metoda

Bezpośrednia metoda
Metoda bezpośrednia, czasami zwana też naturalną, jest metodą, która abstrahuje od używania pierwszego języka ucznia. Używa tylko języka, którego chce uczeń się chce nauczyć – na przykład angielskiego.
Ta metoda została opracowana w Niemczech i Francji około roku 1900. Najlepiej opisują ją techniki rozwinięte przez Berlitza i de Sauzé, jednak żadnen z nich nie jest jej twórcą: Jest to po prostu stara metoda, która została odkryta ponownie i opatrzona nową nazwą.
Ta metoda kładzie duży nacisk na poprawne wymawianie słów już od samego początku, a także popiera uczenie zdolności kosztem każdego celu, który tradycyjnie jest stawiany uczeniu języka. Takie metody polegają na bezpośrednim przyswajaniu wiedzy poprzez doświadczenie niż na abstrakcjach takich jak naśladowanie, tłumaczenie i zapamiętywanie reguł gramatycznych ze słownika.
Metoda bezpośrednia bazuje na pomyśle, że drugi język musi być uczony podobnie do tego, w jaki nauczono się pierwszego. Według tego pomysłu jest to jedyna naturalny sposob, w jaki ludzie uczą się nowego języka. Dziecko, ucząc się swojego pierwszego języka, nie polegało na żadnym innym, dlatego też język ojczysty nie jest potrzebny do nauki języka obcego.
Metoda bazuje także na uczeniu języka krok po kroku, polegając na lekcjach typu "pytanie i odpowiedź". Pierwsze lekcje to po prostu nazywanie zwykłych przedmiotów, takich jak drzwi, długopis, podłoga, etc. Jest to motywujący start dla studenta, który zaczyna używać obcego języka niemal od razu. Lekcje zmierzają później do czasowników i innych gramatycznych struktur. Założeniem jest także nauczenie studenta przynajmniej trzydziestu nowych słów na lekcję.
Według tej metody, język pisany i nauka wszelkich tekstów muszą być uczone jak najpóźniej. Zaczyna się to dopiero wtedy, gdy student ma bardzo dobrą znajomość mowy. Nauka pisania powinna być prowadzona wtedy, gdy student zapoznał się już z pismem jako takim. Najpóźniej przychodzi gramatyka i tłumaczenie, ponieważ te dotykają pierwszego języka studenta. Wszystkie te elementy powinny być unikane, bo utrudniają dobre przyswajanie mówienia.
W Polsce metodę bezpośrednią świadczą różne firmy, np. EDUCO